© B&B ‘De Schuur Inn’ 2022
Blog 2
De eerste gasten
De eerste boeking ontvingen we op een zaterdag in februari 2014 maar het zou nog 3 maanden duren voordat
deze gasten daadwerkelijk zouden komen logeren, nog alle tijd dus. De donderdag daarop, weer een boeking en
deze gasten komen zondag al.!!!!! Help….. dat is wel erg snel. Maar hoe ga je de gasten ontvangen en wat komen
ze hier dan doen? In de winter, in de Hoeksche waard waar in de zomer al weinig te beleven is, laat staan in de
winter….. Tenminste, dat is wat wij dachten omdat we hier geboren en getogen zijn. Inmiddels weten we beter,
maar daarover later meer in een volgend blog. Is het wel warm genoeg in het gastenverblijf? Wat doen we met het
ontbijt ?!?!? Allemaal vragen die ineens opkomen en beantwoord dienen te worden voordat de gasten over 3
dagen op de stoep staan.
Snel werdt er een spiekbriefje gemaakt met zaken die we toch echt niet mochten vergeten te vertellen. En dan nog
het ontbijt, hoe gaan we dat doen? En hoe gaan we dat aanbieden en is het dan wel genoeg?
Voordat we open gingen hebben vrienden al bij ons proef geslapen en hebben we er zelf ook een nacht
doorgebracht (inclusief ontbijt), maar nu gaat het voor het echie, nu komen er mensen die er voor betalen.
Wat voor gevoel je dan hebt vlak voordat je eerste gasten arriveren? Zo’n beetje het gevoel dat je hebt als je voor
het eerst je vriend/vriendin gaat voorstellen aan je ouders. Jij denkt dat je het goed voor elkaar hebt, je vrienden
hebben hem/haar ook al goedgekeurd, maar nu je ouders nog…….
D-day:
Vandaag komen de eerste gasten, hebben we alles?
Het gastenverblijf wordt nog 3 x nagelopen, het spiekbriefje nogmaals gelezen, en dan is het wachten…
We vragen de gasten altijd wel om een tijdstip door te geven waarop we ze mogen verwelkomen, maar dat kan
natuurlijk door omstandigheden later worden of doordat alles juist mee zit eerder zijn.
En dan, op het afgesproken tijdstip, komt er een auto voorrijden. Ze zijn er, ze zijn er….
De gasten worden bij de auto hartelijk welkom geheten, begeleid naar het gastenverblijf en daar worden we door
de gasten meteen uit het veld geslagen. Nog voor dat we ook maar iets aan de gasten konden vertellen (denk aan
het spiekbriefje) kregen we een doosje heerlijke bonbons overhandigd om ons succes te wensen met de opening
van onze B&B. Bij het boeken hadden we de gasten namelijk laten weten dat zij de eerste gasten zouden zijn, dit
als waarschuwing voor het geval niet alles vlekkeloos zou verlopen. Nadat we de gasten wegwijs hadden gemaakt
in het gastenverblijf, en ze voorzien hadden van koffie met wat lekkers, konden we weer wat ontspannen.
Gasten ontvangen is eigenlijk heel erg leuk!
Nadat we de gasten de volgende morgen hadden
voorzien van een heerlijk ontbijt in een mand, keerden zij
(voorzien van een pakket met Hoeksche Waardse
produkten omdat zij onze eerste gasten waren) weer
huiswaarts. Tevreden keken we elkaar aan, dit hadden we
toch maar mooi gedaan.
Dan komt de minder leuke kant van een B&B runnen, het
uitruimen en schoonmaken van het verblijf. Maar eerst
wordt er gekeken of er iets in het gastenboek is
geschreven. Het is toch altijd wel een ‘geniet’ moment om
te lezen hoe de gasten het hebben beleefd en wat ze
eventueel aan tips hebben voor ons om te verbeteren,
maar zeker ook voor andere gasten met betrekking tot wat
er zoal in de omgeving is te beleven.